Spam verwijderen in plaats van markeren
Standaard markeert ons spamfilter ongewenste e-mail met [SPAM] in het onderwerp, zodat je deze in je e-mailprogramma makkelijk kan herkennen of via een filter naar een aparte map kan laten verplaatsen. Als je deze e-mails niet wilt ontvangen kun je in het Customer Care Center de spam actie wijzigen naar “Direct verwijderen”.
Minder spam ontvangen (checklist)
1. Als je veel ongewenste spam ontvangt die niet gemarkeerd is in het onderwerp met [SPAM], dan kun je in het Customer Care Center het filterniveau hoger zetten. Met het spam filter op Uitgebreid worden berichten eerder als spam aangemerkt dan op Standaard.
2. Daarnaast raden we sterk aan de catch-all functie uit te schakelen (waardoor alle e-mail gericht aan je domein aan komt in de opgegeven e-mailbox). Dit zal zorgen voor minder spam.
3. Plaats je e-mailadres zo min mogelijk op openbare websites. Beter is om een afbeelding te maken van de tekst met je e-mailadres, of het “@” teken te vervangen door ” at “. Daardoor krijgen e-mailadres harvesters minder kans om je e-mailadres te pakken te krijgen.
4. Reageer niet op spamberichten, en klik niet op links uit een spambericht. Als je dat doet, laat je namelijk weten dat je e-mailadres gelezen wordt.
Spam van bekenden?
Het afzenderadres wat je in je e-mailprogramma ziet, kan gemakkelijk vervalst worden (vergelijk het met een adres op een gewone envelop, hierop kun je schrijven wat je wilt). Dit is een techniek die e-mailspammers gebruiken om je er toe te bewegen de e-mail te lezen omdat deze vanaf een “bekend” adres afkomt. In principe hoort ons spamfilter [SPAM] in het onderwerp op te nemen, in de meeste gevallen kun je deze e-mail dus in je e-mailprogramma laten filteren.
Veel undelivered mail returned to sender?
Het kan zijn dat er een script op je website misbruikt wordt, als je hierover twijfelt kun je één van de berichten even naar ons doorsturen. In de meeste gevallen gaat het echter om een zogenaamde “joe job”, kijk voor mer informatie op de Wikipedia pagina. Hierbij wordt e-mail vanuit jouw naam verstuurd (dit is zeer eenvoudig net als bij gewone post), en spam-mail die onbestelbaar is komt dan bij jou terecht. Wat vaak helpt is de catch-all op je domein uitzetten, en alleen e-mail te ontvangen op adressen die je echt gebruikt. Gelukkig betreft het meestal een eenmalige actie en zal de stortvloed aan e-mails snel weer ophouden.