In dit artikel wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een e-mail account kunt configureren in Apple Mail. De stappen worden toegelicht door middel van schermafbeeldingen.
Benodigde gegevens
Nadat je een e-mailadres hebt aangemaakt in het Customer Care Center van Hensel Hosting, kun je vervolgens met deze gegevens je Apple Mail instellen om daarop e-mail te ontvangen.
[notification style=”warning” font_size=”12px” closeable=”true”] Let op: Als je wel onze SMTP server instelt, maar geen gebruikersnaam en wachtwoord instelt voor “uitgaande e-mail” krijg je bij het verzenden een foutmelding: “Relay Acces Denied”. [/notification]
[notification style=”tip” font_size=”12px” closeable=”true”] De servernaam voor jouw domein vindt je door in het Customer Care Center de gegevens van een e-mailbox opnieuw op te slaan (zonder wijzigingen). Dan krijg je alle gegevens te zien waaronder de server naam. [/notification]
Benodigde gegevens:
Voordat je de stappen volgt, is het belangrijk dat je de volgende gegevens bij de hand hebt (die worden getoond na het aanmaken van je adres);
- E-mailadres;
- E-mailgebruikersnaam;
- E-mailwachtwoord;
- Server voor inkomende e-mail;
- Imap of Pop3;
- Server voor uitgaande e-mail
- Poort
E-mailaccount stap voor stap instellen
Stap 1: Open Apple Mail en kies voor “Add Account“;
Stap 2: Je kunt nu een email account toevoegen. Kies voor “Add Other Mail Account” en kies daarna voor “Continue”
Stap 3: In het volgende scherm kun je je “Full Name” (volledige naam) opgeven, het “emailadres” en het bijbehorende wachtwoord;
Stap 4: Na het invullen van bovenstaande gegevens, kom je in onderstaand scherm.
1. Account Type: Pop of Imap?
- Wil je Pop gebruiken? Kies dan voor “Pop“;
- Wil je Imap gebruiken? Kies dan voor “Imap” (standaard, aanbevolen)
[notification style=”tip” font_size=”12px” closeable=”true”] IMAP: De e-mail blijft op de server staan waardoor je het vanaf meerdere apparaten kunt benaderen.
Pop: De e-mail wordt doorgestuurd naar je apparaat. Blijft niet op de server staan. [/notification]
In onderstaand voorbeeld is uitgegaan van “imap“.
2. Mailserver: mrpurple.managedomain.nl (let op: dit kan ook een andere servernaam zijn die eindigt op managedomain.nl, zie overzicht instellingen na aanmaken of wijzigen adres in het CCC)
3. Username: geef hier de gebruikersnaam op, dit is je e-mailadres
4. Password: geef hier het bijbehorende wachtwoord op.
Als je alle gegevens hebt ingevuld, kies dan voor “volgende”
Stap 5: Geef de uitgaande SMTP instellingen op, zoals hieronder weergegeven;
1. SMTP Server: mrpurple.managedomain.nl (let op: dit kan ook een andere servernaam zijn die eindigt op managedomain.nl, zie overzicht instellingen na aanmaken of wijzigen adres in het CCC)
2. Username: geef hier de gebruikersnaam (dit is je emailadres met een punt in plaats van een apestaartje)
3. Password: geef hier het bijbehorende wachtwoord op, dit is gelijk aan het inkomende wachtwoord
Als je alle velden hebt ingevuld, kies je voor “Create“.
Stap 6: In de laatste stap geef je de juiste poort op, zoals hieronder weergegeven;
1. Poort: “587”
2. SSL: Zet een “vinkje” bij “use SSL”
3. Bij authentication kies je voor “password“.
Als je bovenstaande hebt uitgevoerd, kies je voor “Create“.
Stap 7: Als je alle stappen succesvol hebt uitgevoerd. Zal je onderstaand scherm te zien krijgen.
Zoals je in bovenstaand voorbeeld kunt zien, ontvang je direct een nieuwe e-mail waarin wordt aangegeven dat je emailaccount is aangemaakt.
Je kunt nu mail versturen en ontvangen.
Apple is op geen enkele manier verbonden met Hensel Hosting BV, daarom levert Hensel Hosting BV buiten deze handleiding geen support op het gebruik van Apple.