WordPress website snelheid verbeteren

wordpress-logo-blue-m
Dit artikel bevat praktische informatie en tips om je WordPress website sneller te maken. In het eerste gedeelte leg ik uit welke onderdelen van invloed zijn, in het tweede gedeelte hoe je deze onderdelen sneller kunt maken.

Waarom

De invloed van snelheid op de effectiviteit van je website wordt vaak onderschat. Niet alleen haken bezoekers eerder af op tragere websites, en ligt de conversie (het percentage bezoekers dat iets koopt of doet op je site) hoger, ook zoekmachines zoals Google geven een hogere “SEO ranking” aan snellere websites, zodat je dus beter gevonden wordt.

Over WordPress

WordPress is een uitgebreid systeem en er zijn heel veel factoren van invloed op de snelheid van je website, dus het is handig als je een idee hebt hoe WordPress ongeveer werkt. Daarom nu eerst een korte uitleg over de werking van WordPress. De onderdelen van je WordPress website kunnen conceptueel worden ingedeeld worden in 3 categorieën.

1. WordPress zelf

WordPress is een “Content Management Systeem“, waarmee je de inhoud van je website makkelijk kan bewerken en beheren (via het wp-admin gedeelte). Alle tekst, plaatjes en opmaak die je daar invoert wordt opgeslagen in een database, waar je zelf niet echt iets mee kan. Als iemand echter je site bezoekt “aan de voorkant”, combineert WordPress al die stukjes informatie uit de database en andere bronnen tot een leesbaar geheel; je website.

Als je je WordPress website zou vergelijken met een huis, betekent dit eigenlijk dat voor iedere bezoeker je huis helemaal opnieuw gebouwd wordt! Dat lijkt onpraktisch en niet erg efficient, maar gelukkig zijn computers tegenwoordig zo snel dat dat (meestal) toch wel goed werkt. Het grote voordeel is dat de websites hierdoor gepersonaliseerd (afgestemd op individuele bezoekers) kunnen worden, en jij je website makkelijk kan bijwerken. Net als bij huizen hoeft overigens niet elk muurtje meer gemetseld te worden, maar kunnen die in zijn geheel elke keer hetzelfde geplaatst worden, voor websites spreken we dan over “Caching” (zie hieronder).

2. Plugins

Als je WordPress gebruikt heb je ongetwijfeld wel 1 of meerdere plugins in gebruik. Zoals ik WordPress vergeleek met een huis, kun je die plugins vergelijken met de inrichting van je huis. Sommige plugins zijn heel klein, vergelijkbaar met een extra tafel in je huis, terwijl andere plugins meer op een enorme uitbouw lijken. Een kleine plugin kan bijvoorbeeld een simpel contactformulier zijn op je contact pagina. Een “vrij zware” plugin is bijvoorbeeld de SEO plugin van Yoast.

3. Thema’s

Als plugins de extra tafels en extra kamers zijn, dan zijn thema’s (die bepalen hoe je website er uit ziet) goed te vergelijken met de verflaag op en in je huis.

En zo komt het allemaal samen

De computerkracht die je hostingprovider tot je beschikking builder-making-wallstelt kunnen we dan zien als de bouwvakkers die je huis moeten bouwen. Meer werklui inzetten betekent dat je huis sneller af is, maar natuurlijk scheelt het of die werklui een klein rijtjeshuis moeten bouwen (een nieuwe WordPress installatie), of een enorm kasteel (een WordPress installatie met veel en grote plugins, ingewikkelde thema’s etc). En omdat voor elke bezoeker de werklui een “nieuw huis” bouwen, worden druk bezochte websites trager omdat de computerkracht verdeeld wordt over meer bezoekers.

In andere woorden; de snelheid van je website wordt bepaald door de complexiteit van de website zelf, en de computerkracht die op dat moment beschikbaar is (die op zijn beurt weer afhankelijk is van het aantal bezoekers op dezelfde server).

[notification style=”tip” font_size=”12px” closeable=”false”] De goedkoopste manier van hosting heet shared hosting. Met shared hosting wordt de computerkracht (“de werklui”) gedeeld worden tussen een groot aantal websites, dus als “de bouwvakkers” druk zijn met de website van iemand anders, zal dat ook invloed hebben op de snelheid waarmee jouw website gebouwd wordt. Dat is echter de verantwoordelijkheid van je hostingprovider, die ervoor moet zorgen dat iedere website genoeg capaciteit heeft op alle momenten. Maar als conversie belangrijk is, of je hebt veel bezoekers is shared hosting meestal niet de beste keuze. Je kunt dan beter overstappen op snellere hosting zoals Premium WordPress hosting, of een Cloud Server. [/notification]

Je site sneller maken

Meten is weten. Het eerste wat je moet doen, is de huidige snelheid van je website meten. Daarvoor kun je bijvoorbeeld Pingdom FPT gebruiken*. Doe dat enkele keren verspreid over de dag, bijvoorbeeld s’ochtends s’middags en s’avonds om een idee te krijgen of je site altijd even snel is. Een laadtijd onder de 4 seconden is acceptabel voor veel websites, als hij trager is dan 6 seconden zou je daar eigenlijk wel wat aan moeten verbeteren. Als je een webshop hebt, zou je moeten mikken op lager dan 3 seconden. Als je onderstaande tips uitgevoerd hebt, meet dan de snelheid opnieuw om te zien of deze verbeterd is.

[notification style=”warning” font_size=”12px” closeable=”false”] * je kunt in Pingdom FPT onder Settings een locatie dichtbij selecteren zoals Amsterdam, dat scheelt in het resultaat, zeker als je geen CDN gebruikt [/notification]

Plugins

Stap 1: De eerste actie is om al je plugins heel goed onder de loep te nemen. Heb je ze echt allemaal nodig of zijn bepaalde plugins eigenlijk niet (meer?) nodig? Minder afleiding voor bezoekers (van widgets etc.) kan sowieso positief zijn op je conversie, nog afgezien van de snelheidswinst. Let op, ook inactieve plugins hebben nog een (kleine) impact op de snelheid van je site, dus verwijder ze als je ze niet meer gebruikt.

Stap 2: Gebruik de plugin P3 Profiler om uit te vinden hoeveel tijd elke plugin gebruikt. Als er een plugin echt uitspringt kun je overwegen een alternatief te gebruiken dat sneller is, of die plugin simpelweg niet meer te gebruiken.

[notification style=”tip” font_size=”12px” closeable=”true”] Vooral functionaliteit zoals “Related posts”, of performance trackers kunnen erg vertragend werken, en zijn vaak niet nodig. [/notification]

Thema’s

Sommige thema’s zijn heel erg complex of soms slecht geprogrammeerd, waardoor ze je website enorm vertragen. De beste manier om dat uit te vinden is om het standaard meegeleverde thema te activeren (zoals Twenty Fifteen). Overweeg een ander thema als blijkt dat je huidige thema de boel erg vertraagt. Vaak (maar niet altijd) zijn betaalde thema’s beter geprogrammeerd.

Caching en offloading

Je kunt (delen van) je website statisch maken (dit heet caching), waardoor ze niet voor elke bezoeker opnieuw gemaakt hoeven worden. Bijna elke drukbezochte website maakt daar gebruik van. Voor WordPress zijn er twee zeer populaire plugins die dit voor je doen: W3 Total Cache en Supercache. Er zitten naast caching ook allerlei andere opties in deze plugins om je site sneller te maken.

Naast het statisch maken van je website kun je ook een CDN (Content Delivery Network) gebruiken, om delen van je website zoals afbeeldingen vanaf de snelste locaties te laten laden. WordPress Premium klanten krijgen bij ons standaard een CDN tot hun beschikking, maar je kunt elk willekeurig CDN gebruiken, ook op shared hosting.

Andere technieken

Google PageSpeed geeft goed inzicht welke onderdelen van je webste nog verbeterd kunnen worden.

Je kunt de afbeeldingen op je site optimaliseren, zodat ze niet meer ruimte innemen dan nodig. Dat kun je handmatig doen met een foto bewerkings programma, maar makkelijker is een plugin gebruiken zoals WP Smush.it (gratis voor plaatjes tot 1 MB).

Met Browser Caching zorg je ervoor dat inhoud die niet vaak wijzigt, zoals plaatjes op de computers van je bezoekers worden opgeslagen. Op die manier hoeft iemand die je website bezoekt niet elk element elke keer opnieuw op te vragen. Ook hiervoor kun je W3 Total Cache gebruiken, of iets technischer, zelf de regels toevoegen aan het .htaccess bestand van je website.

Bezoekers kunnen standaard reacties achterlaten (dit is iets anders dan een contactformulier). Als je site dat niet gebruikt schakel die mogelijkheid dan uit.

Trackbacks uitschakelen als je deze niet nodig hebt (en weinig sites hebben die eigenlijk nodig).

Je homepage is vaak de belangrijkste pagina. Zorg dat die niet te lang is, en werk met “excerpts” in plaats van artikelen volledig te tonen op je homepage.

Nog meer snelheid nodig?

We helpen je graag verder, klik hier om contact met ons op te nemen.

Published
Categorized as Blog